Eindverslag IPM ESSEN 2016: Meer bezoekers, meer beleidsmakers, meer transacties

Uitstekende stemming op de 34ste internationale plantenbeurs IPM ESSEN 2016: de grootste beurs ter wereld voor de tuinbouw kon wederom bewijzen dat ze het belangrijkste platform is voor de internationale groene branche. Van 26 tot 29 januari 2016 presenteerden in de Messe Essen 1588 exposanten uit 49 landen aan voorstaande vakgenoten uit alle delen van de wereld hun innovaties en nieuwe producten langs de meerwaardeketen van de tuinbouw. Nieuwe plantencreaties, innovatieve techniek, aantrekkelijke floristieke trends en doelgroep-georiënteerde marketingconcepten behoorden tot het complete aanbod. Het paradepaardje en symbool voor de enorme innovatiekracht van de branche was de showvitrine nieuwe producten, dat met 76 planten-noviteiten een record vestigde.

"De IPM ESSEN heeft opnieuw bewezen dat ze absoluut de belangrijkste beurs is voor de internationale tuinbouw. Hier worden nieuwe producten gepresenteerd, hier wordt de koers bepaald voor het komende seizoen. Zowel het aantal bezoekers van de doelgroep en het aantal transacties namen dit jaar weer toe. Wij zijn meer dan tevreden", constateert Oliver P. Kuhrt, directeur van de Messe Essen. Dit jaar bezochten 57.200 bezoekers de IPM ESSEN (2015: 56.500). Meer dan 78 procent van de bezoekers had beslissings- en aankoopintenties - drie procent meer vergeleken met vorig jaar. 36 procent van het vakpubliek plaatsten al op de IMP ESSEN 2016 een order (2015: 34 procent). De bezoekers waren zeer enthousiast over het aanbod. Ongeveer 93 procent raden een bezoek aan de beurs aan. De exposanten konden eveneens een zeer positieve balans opmaken: 92 procent gaf aan dat hun verwachtingen van de IPM ESSEN 2016 zijn vervuld. Ze spraken over talrijke nieuwe buitenlandse contacten en succesvolle zakelijke transacties.

Internationale karakter onverminderd hoog

64 procent van de exposanten en 40 procent van de bezoekers kwamen uit het buitenland. Ongeveer twaalf procent van de beursbezoekers kwam uit Azië – vooral uit het Nabije Oosten (2015: negen procent). In vergelijking met vorig jaar kwamen er uit Frankrijk zeven procent (2015: drie procent) en uit Zwitserland zes procent meer (drie procent) bezoekers.

20 landen exposeerden voor de eerste keer met een officiële gemeenschappelijke stand op de IMP ESSEN. Guatemala vierde zijn première. China, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, India en Taiwan breidden hun aantal stands uit. Andere paviljoens werden vertegenwoordigd door België, Costa Rica, Denemarken, Nederland, Israël, Italië, Portugal, Polen, Spanje, Sri Lanka, Zuid-Korea, Turkije, Hongarije en de Verenigde Staten. Daarnaast kwam er voor het eerst een 100-koppige Turkse delegatie naar de IPM ESSEN om zich te laten informeren over de nieuwste tuinbouwproducten.

Record: 76 nieuwe plantenrassen

De showvitrine nieuwe producten, die gezamenlijk is georganiseerd door de Messe Essen en de Zentralverband Gartenbau (Centrale Tuinbouw Vereniging), telde 76 inzendingen van 33 exposanten. Een nieuw record.

In de categorie "Voorjaarsbloeiers" verkoos de deskundigencommissie de Primula filchnerae x Primula praenitens "Thirtyone" van Cultivaris tot "IPM Noviteit 2016". In de categorie "Perk- en Balkonplanten" werd de Begonia Hybride "First Kiss" van Dümmen Orange uitgeroepen tot "IPM Noviteit 2016". In de categorie "Potplanten" ontving de Mandevilla x sanderi DIAMANTINA ® "Orange Coral" van de firma D.H.M. de titel "IPM Noviteit 2016". Innovatie uit Frankrijk. In de categorie "Bloeiende kamerplanten" ging de onderscheiding "IPM Noviteit 2016" naar de Oerstedella centrandenia "Panama Orchid" van de firma Hassinger uit Wiesbaden. In categorie "Groene kamerplanten" werd Sanseveria hybride "Sansiam® Kichaka® ‚SUPSAM1401" van de firma Suphachadiwong Orchids uit Thailand onderscheiden met "IPM Neuheit 2016". In de categorie "Snijbloemen" werd de Vanda Jones ex R. Br Kanchana ® Angelite "SPCDW1405" van de firma Suphachadiwong Orchids uit Thailand bekroond met "IPM Neuheit 2016". In de categorie "Struiken" koos de deskundigencommissie Vaccinium corymbosum BrazelBerries® van zu Jeddeloh in dit assortiment tot "IPM Noviteit 2016". De jury heeft de soorten Hydrangea macrophylla Frisbee® Hot Pink en Caipirinha® van de Hydrangea Breeders Association met een speciale prijs onderscheiden.

Show Your Colours Award

Bij de Show Your Colours Award, die werd georganiseerd door BIZZ Communications en Messe Essen, kozen de bezoekers en de vakjury vier winnaars: Van Vliet New Plants met de Skimmia japonica DWARF serie, Notkamp Boomwekerij met de Buxus sempervirens BUXUS JEANS OF GARDEN, Helmers Baumschulen met Hydrangea macrophylla hybride en Special Plant Zundert met Gaultheria procumbens GAULTIER PEARL (‘SPECGP11’).

International Grower of the Year Awards

Voor het eerste verleende de internationale Dachverband AIPH IPH (International Association of Horticultural Producers) de "Grower of the Year Awards" op de Messe Essen. Plantentelers uit de hele wereld ontvingen een onderscheiding voor hun uitstekende prestaties: in de categorie "Eindproducten" ontving Costa Farms uit de Verenigde Staten de "Gouden Roos". In de categorie "'Jonge planten" won de Duits-Nederlandse onderneming Florensis. Arcadia Chrysanten uit Nederland haalde de hoofdprijs binnen in de categorie "Snijbloemen''.

INDEGA IPM Innovation Award

De onderneming STEP Systems kreeg de INDEGA IPM Innovation Award. De vakjury koos unaniem voor het analyseapparaat Combi 5000. De deskundigen beschouwen het apparaat als innovatief voor tuinders, omdat zij bij gebruik van een apparaat door uitwisseling van de meetsondes de belangrijkste bodemparameters zoals geleidbaarheid, zoutgehalte, pH-waarde, temperatuur en vochtigheid zeer eenvoudig en toch betrouwbaar kunnen meten.

Green City: Trefpunt van tuinbouwverenigingen

Green City was wederom de plaats voor intensieve uitwisseling tussen deskundigen, organisaties en verenigingen. "Ik heb in mijn welkomstwoord op het openingsfeest de IPM ESSEN aangeduid als verplicht evenement voor de branche. De afgelopen dagen hebben laten zien dat de IPM ESSEN haar reputatie als belangrijke plaats voor ontmoetingen en netwerken uitstekend heeft waargemaakt. Het zijn juist de vele kleine en vaak spontane afspraken en gesprekken bij onze ZVG-stand, waar ik informatie verzamel en die mij inspireren", zegt Jürgen Mertz, voorzitter van de Zentralverband Gartenbau e. V. (Centrale Tuinbouw Vereniging, ZVG).

In hal 1A in het infocenter "Tuinbouw" informeerden de ZVG en de Landesverbände Gartenbau Rheinland und Westfalen-Lippe e. V. (regionale tuinbouwverenigingen van Rheinland en Westfalen-Lippe)uitgebreid over hun aanbod en presenteerden hun nieuwe imagecampagne "Natürlich schöne Augenblicke" (Natuurlijk mooie Momenten) en de wervingscampagne voor aankomende tuinders "Gärtner. Der Zukunft gewachsen." ("Tuinders. Een belofte voor de toekomst"). De groene verenigingen bespraken op de IPM ESSEN de problematiek van de demografische veranderingen en het teruglopen van het aantal beschikbare opleidingsplaatsen in de groene branche. Op de "Dag van de Opleiding" was het thema "het opstarten van een carrière".

Het thema van de didactische tentoonstelling in 2016 van de ZGV was "Gezonde Sierplanten - een uitdaging voor productie en handel?".Er werden verschillende maatregelen gepresenteerd om kwalitatief hoogwaardige planten te produceren met minimaal gebruik van pesticiden, die bovendien voordelig en met behoud van kwaliteit kunnen worden getransporteerd.

Future starts now – jonge klanten in het vizier

De nieuwe FDF-World in de Green City, hal 1A was een ontmoetingsplaats voor floristen uit de hele wereld. De Fachverband Deutscher Floristen (Vakorganisatie van Duitse Floristen, FDF) stelde zich met een innovatief standconcept voor aan geïnteresseerde vakgenoten van de floristiek. "Een open, moderne Fachverband Deutscher Floristen presenteert zich in de nieuwe FDF-World aan nationale en internationale vakgenoten. Deze nieuwe FDF heeft zijn bezoekers enthousiast gemaakt met veel nieuwe ideeën en indrukwekkende inspiraties voor een succesvolle vermarkting van bloemen. We hebben de nieuwste trends in de floristiek op gebied van interieur in onze showrooms gepresenteerd. Het innovatieve, toekomstige floristiek-laboratorium/Floral-Future Lab trok veel aandacht. Hier worden de perspectieven en verwachtingen die jonge klanten hebben van de vakhandel, als thema behandeld. Hieruit ontstaan waardevolle suggesties en inspiraties voor de branche. Op de showbühne stelden internationale top-designers zich voor met hun floristieke presentaties. Dit brede spectrum van voorstellingen dat in samenwerking tot stand is gekomen, heeft onze gasten enthousiast gemaakt", concludeert FDF-voorzitter Helmuth Prinz.

Het programma op de showbühne werd alle dagen uitstekend bezocht. De Duitse meesterflorist, Marcel Schulz, ontstak voor een enthousiast publiek een vuurwerk van bloemen. De heer Schulze is door de FDF genomineerd voor deelname aan de Europa Cup voor floristen in april 2016, Genua, Italië. Samen met Mehmet Yilmaz, die bij de Floristen Worldcup de vijfde plaats behaalde, en topfloriste Elisabeth Schoenemann presenteerde hij een zeer actueel boeketprogramma voor aankomende Valentijnsdag, Pasen en Moederdag. De creatieve "Floristengruppe Florale Gestaltung" (floristengroep florale vormgeving) uit Noordrijn-Westfalen, inspireerde de bezoekers voor de lente met hun semi-natuurlijke florale vormgeving onder het motto "Gestecktes, Getopftes und Gepflanztes". Internationale vakdocenten van floristen presenteerden in de highlight-show "IPM-Worldwide" een blik in de filosofie van hun vak. In de tentoonstellingsruimte "Projecten en Samenwerking" presenteerde de FDF een compleet nieuw ingerichte showroom "just chrys". Het multitalent chrysanthemum presenteerde zich hier in een enorme verscheidenheid aan assortimenten. De FDF toonde voor het eerst op de IPM ESSEN de actuele flowertrends 2016 in de trendy lifestyles "connect the story", "more is more", "reconsider space" en "the world beyond".

"Transformation" was dit jaar het motto van de creativiteitswedstrijd om de IPM-Messecup 2016. Sabrina Holz ban "Prinz Blumen" uit Mönchengladbach besliste met haar beste totaalprestatie deze aantrekkelijke wedstrijd in hal 6.1. Het beste bloemstuk met het hoogst mogelijke aantal van 100 punten creëerde Radko Chapov van de Justus-von-Liebig-Schule in Hannover. Bärbel Grzenia van "Blumen für Dich" in Borken won de wedstrijd om de beste deco-potplanten. Jasmin Jäger van "Floral Design Store", Bad Neuenahr-Ahrweiler, won de eerste plaats in de categorie "Potbeplanting".

Kaderprogramma kreeg de hoogste cijfers

De IPM ESSEN bood haar bezoekers ook buiten de beurshallen een informatief kaderprogramma dat zeer goed ontvangen werd. De stichting DIE GRÜNE STADT organiseerde woensdag een informatieforum speciaal voor planologen, boomkwekers, tuin- en landschapsarchitecten en gemeentelijke beleidsmakers. Onder het motto "Groene Toekomst - Nieuwe Producten voor Steden"' werd het stadsgroen voor morgen bediscussieerd en welke bijdrage planten kunnen leveren voor een goed binnenstadsklimaat.

Welke kansen biedt de tuinbouwbranche in het Verenigd Koninkrijk? Daarover spraken deskundigen op de beursdonderdag op het "Internationalen Gartenbauforum" (Internationale Tuinbouwforum) dat werd georganiseerd door INDEGA, Ulmer Verlag en Messe Essen. Tegelijkertijd vormde de tentoonstelling een ideaal platform om contacten aan te knopen met partners uit het Verenigd Koninkrijk.

IPM ESSEN 2017

Nu al gaf 91 procent van de bezoekers en 96 procent van de exposanten aan, mee te doen aan de IPM ESSEN 2017. De volgende grootste tuinbouwbeurs ter wereld vindt plaats van 24 tot 27 januari in de Messe Essen.

Meer informatie op: www.ipm-essen.de

Vooruitzicht hortivation by IPM ESSEN

Aanvullend op de IPM ESSEN heeft Messe Essen een nieuw beursconcept ontwikkeld voor de groene branch: de hortivation by IPM ESSEN. De vakbeurs vindt voor het eerst plaats van 13 tot 15 juni 2016 in Kalkar.

Meer informatie op: www.hortivation.de

IPM ESSEN 2016: Detailgegevens:

1588 (2015: 1604) exposanten uit 49 (49) landen, daarvan 64 (64) procent uit het buitenland. Het hoogste aantal bezoekers van de laatste beursdag meegerekend kwamen ongeveer41.800 geregistreerde bezoekers, waarvan 40 procent afkomstig uit het buitenland. Naast internationale deelnemers bezochten ook onder andere eregasten, persvertegenwoordigers, lokale vertegenwoordigers en sponsoren de omvangrijke kaderprogramma's. Het percentage bezoekende vakgenoten bedroeg 97,2 (97,5) procent.

Impressies van de exposanten

Pascal Teitink, International Sales Manager, Jodeco Glass:

"Ons ordervolume is zeer groot, het gemiddelde volume hoger dan in de afgelopen jaren. Daarom zijn wij zeer tevreden met de IMP ESSEN 2016. Bijzonder lucratief was woensdag, toen werd onze stand als het ware bestormd. Zeer populair zijn vintage producten. We hebben ook de campagne van het bloemenbureau Holland overgenomen en producten voor mannen gepresenteerd. Onze florist heeft daarvoor vazen ook met jeansstof bewerkt, dat zag er fantastisch uit."

Melanie Schindler, PR en Eventmanager, Fleurop AG:

"De IPM-ESSEN is sinds meer dan 20 jaar een vaste afspraak in onze jaarkalender en een ideale ontmoetingsplaats om met partners in gesprek te komen en kennis te maken met actuele trends. Ook dit jaar vonden wij de sfeer zeer positief. Dit keer hebben we rond onze stand een marktplaats gecreëerd met veel nieuwe producten die je aan kunt raken. Studenten floristiek konden bovendien een wildcard winnen voor de Fleurops Junge Wilde Azubi-Cup 2016. Wij zijn zeer enthousiast over de vele geïnteresseerde bezoekers en aankomende floristen die bij ons langs zijn geweest."

Roy van Hengten, marketing assistant, Modiform:

"Dit was voor ons een van de beste JMP ESSEN. Er was zeer veel interesse voor onze nieuwe producten: Een samenwerking tussen onze speciale Trays en Plantpaper, een composteerbaar alternatief voor de productie van papieren potten. Ook was er veel belangstelling voor onze nieuwe trays voor orchideeën en onze buigzame plantenpotten. We hadden zeer veel geïnteresseerde bezoekers uit de niet-Europese landen zoals Japan of Chili."

Peter Botz, secretaris, Verband Deutscher Garten-Center e.V. (vereniging Duitse tuincentra):

Wij zijn zeer tevreden, we hadden op alle dagen een vol huis. Onze leden waren er, ook mensen die geïnteresseerd waren in een lidmaatschap. We hebben hier op de beurs direct nieuwe leden kunnen werven. Bij de tuincentra eerst een goede stemming. We verliezen weliswaar een aantal klanten, maar de omzet per klant is hoger. We moeten nog actiever worden om dit dalende aantal klanten op te vangen. Dan helpt de IPM ESSEN goed om de juiste assortimenten te vinden en de juiste beslissingen te nemen. Dat is een belangrijke datum voor ons in het jaar en een "must" voor de tuincentra. Al onze leden zijn hier.

Claudia de León Aguirre, trade comissioner, Guatemala Pacit:

"De Guatemalteekse producenten exporteren ongeveer 3000 plantensoorten. Daarom is de IPM ESSEN voor ons een zeer belangrijke beurs. Hier kunnen wij met onze klanten uitwisselen en ook nieuwe contacten aanknopen. De IPM ESSEN biedt een uitstekende marktoverzicht. Het was een goed optreden van onze onderneming. Er waren talrijke geïnteresseerden uit Japan, China, Turkije en Europa. Er was zeer veel belangstelling voor onze palmen."

Monique Clemens, marketing communications, Emsa:

"Ook in 2016 konden we de IPM gebruiken om onze nieuwe concepten en ontwikkelingen bij een breed publiek te presenteren. De grootste tuinbeurs ter wereld is vooral in internationaal context een belangrijke beurs voor EMSA. De gesprekken met internationale geïnteresseerden zijn zeer waardevol voor ons en ook dit jaar konden we interessante contacten met ondernemingen uit verschillende landen aanknopen".

Peter Hackenbroich, medewerker buitenlandse dienst en advies, Hermann Meyer KG:

"We hadden opvallend veel geïnteresseerden uit het buitenland bij onze stand. Onder ander uit Iran, India, Canada, Maleisië, Zweden, Polen en Litouwen. Er was bijzonder veel vraag naar accu-aangedreven apparatuur voor de tuinbouw en ons via het LTE-draadloos netwerk aangedreven irrigatiesysteem. Bovendien zijn wij met naar verhouding veel besluitvormers van tuincentra in gesprek geraakt, die grote interesse hebben voor onze reclamebanners, uithangborden en plantentafelomrandingen. De IPM ESSEN is en blijft voor ons een belangrijke beurs waar wij internationaal vakpubliek tegenkomen."

Sonja Dümmen, marketingmanager, Dümmen Orange Group:

"Onze nieuwe beurspresentatie onder de vlag Dümmen Orange is zeer goed overgekomen. Onze stand was elke dag zeer goed bezocht, de bezoekers kwamen uit de hele wereld. Er was een grote vraag naar onze fairtrade kerststerren. We zijn met het verloop van de IPM ESSEN 2016 zeer tevreden."

Armin Rehberg, voorzitter van het bestuur, Landgard Service GmbH:

''De IPM ESSEN 2016 was voor ons uitgesproken succesvol. Na de vervroegde afsluiting van de duurzame vervolginvestering hebben we talrijke zeer constructieve, toekomstgerichte gesprekken gevoerd met klanten en teeltbedrijven. Onze beursstand was op alle vier de dagen enorm goed bezocht, en de talrijke gepresenteerde concepten werden met grote instemming ontvangen. Een bijzondere publiekstrekker was ook onze jungle-actie voor het licentieconcept "Ich bin ein Star – holt mich hier raus" (ik ben een ster – haal mij hier uit) op donderdag, met de voormalige jungle-sterren Melanie Müller, Micaela Schäfer en Joey Heindle. Daarmee hebben wij ons doel, door aandachttrekkende acties en concepten op een bijzonder manier belangstelling voor de producten van onze teeltbedrijven op te wekken, boven verwachting bereikt."

Ayşegül Maden, deskundige, Süsbir, Turkish Ornamental Plant Growers Association:

"Wij zijn dit jaar voor het eerst met een eigen stand vertegenwoordigd op de IPM ESSEN. Op een van de belangrijkste beurzen ter wereld, waar ook inheemse planten en sierplanten zijn vertegenwoordigd, was het een juiste beslissing hier onze leden voor te stellen. Onze vereniging, die alle sierplantenproducenten van Turkije onder één dak samenbrengt, was gastheer voor bezoekers uit de hele wereld. Het hoog internationale karakter van de IPM ESSEN draagt eraan bij dat ook onze bekendheid in de wereld toeneemt."

Stuart Booker, association manager, CHA Commercial Horticultural Association:

"De deelname van de CHA aan de IPM ESSEN 2016 was weer uitzonderlijk succesvol. Op drie stands hebben wij de meest uiteenlopende nieuwe testresultaten en producten gepresenteerd. Wij zijn zeer trots dat we dit jaar het partnerland van de IPM ESSEN waren, zodat we tijdens het internationale tuinbouwforum en ook als sponsor van de AIPH Grower of the Year Awards veel nieuwe initiatieven konden voorstellen. Onze exposanten bij de stand spraken van een zeer hoog aantal bezoekers van onze doelgroep uit de hele wereld - veel daarvan kwamen uit Duitsland en China. Onze bezoekers troffen een groot aanbod van technologieën aan en waren speciaal geïnteresseerd in onze sieradenlijn, clematis, anjers en geurende rozen."

Helmut Selders, voorzitter van de Bund deutscher Baumschulen (BdB) e. V. (Vereniging van Duitse boomkwekerijen):

"De IPM ESSEN zorgt voor een uitstekend netwerk en zeer goede thema- en productpositionering voor ons en onze leden. Als marktplaats voor de boomkwekerijbranche is zij onmisbaar. Mijn persoonlijke hoogtepunten waren de manifestatie met het thema "Stadtbäume der Zukunft" ("Stadbomen van de toekomst"), die wij samen met de stichting DIE GRÜNE STADT hebben georganiseerd en de Europese boomkwekerijenontvangst op woensdagavond bij onze beursstand. Wij vinden groene thema's interdisciplinair en internationaal. Daarbij heeft de IPM ESSEN ons perfect ondersteund."

John Hammond, international marketing specialist, North Carolina Department of Agriculture and Consumer Services:

"Onze beursdeelname was een enorm succes. De ondernemingen die meededen aan het landenpaviljoen van de Verenigde Staten, ontvingen veel positieve reacties en verheugen zich al op een voortzetting in 2017. De IPM ESSEN was voor ons allemaal zeer productief en een fantastische ervaring."