Het Koninkrijk der Nederlanden is partnerland van de IPM ESSEN 2017

Nederlandse ambassadeur te gast op de wereldwijd toonaangevende tuinbouwbeurs

Het Koninkrijk der Nederlanden is het trotse partnerland van de IPM ESSEN 2017. De wereldwijd toonaangevende tuinbouwbeurs is al jarenlang een belangrijk presentatieplatform voor de groene sector in Nederland en in 2017 zullen van 24 tot 27 januari zo'n 400 Nederlandse standhouders hun expertise en netwerken presenteren. Hun motto: 'Twee landen, één passie'. Op de eerste beursdag zal Monique van Daalen, ambassadeur van het Koninkrijk der Nederlanden in Duitsland, de beursgasten begroeten tijdens het officiële openingsfeest.

Met dit devies wil Nederland de goede grensoverschrijdende contacten van de groene sector bekrachtigen. 'De Duits-Nederlandse samenwerking is uitstekend en intensief', zegt Ton van Arnhem, Landbouwraad en hoofd van de afdeling Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van de Nederlandse ambassade in Berlijn. 'Met de Nederlandse presentatie als partnerland op de IPM ESSEN 2017 kunnen we onze goede betrekkingen nog meer intensiveren.' Ook voor Oliver P. Kuhrt, directeur van de Messe Essen, staat het slaan van een brug tussen beide landen centraal: 'Al meer dan dertig jaar tonen de Nederlandse tuinbouwbedrijven ons hun groene know-how en zijn een van de belangrijkste internationale sectorgroepen van de wereldwijd toonaangevende tuinbouwbeurs. Daarom zijn we bijzonder blij dat we in 2017 Nederland kunnen begroeten als partnerland van de IPM ESSEN.'

'Twee landen, één passie'.

De Nederlanders willen met hun aanwezigheid op de IPM ESSEN 2017 de gemeenschappelijk liefde voor de plantenteelt in Duitsland en Nederland, en de belangrijke bijdrage die de groene sector levert aan de economische groei in beide landen, onderstrepen. Daarom belichten de deskundigen van ons partnerland op het internationale tuinbouwforum op 26 januari onder andere de thema's 'Duits-Nederlandse samenwerking langs de grens', 'Logistieke ontwikkelingen', 'Welzijn en duurzaamheid' en 'Trends, (consumenten-)ontwikkelingen en communicatie'. De lezingencyclus wordt georganiseerd in samenwerking met de 'Interessenvertretung der deutschen Industrie für den Gartenbau e. V.' (Belangenvertegenwoordiging van de Duitse industrie voor de tuinbouw, INDEGA) en de Eugen Ulmer Verlag (uitgeverij Eugen Ulmer).

Monique van Daalen, de ambassadeur van het Koninkrijk der Nederlanden in Duitsland, zal bij de opening van de eerste beursdag een toespraak houden en de beurs bezoeken. Tevens staan op alle andere dagen van de IPM ESSEN andere activiteiten, presentaties en workshops in het kader van de Duits-Nederlandse beurssamenwerking op het programma.

De Nederlandse vertegenwoordiging op de beurs is gemeenschappelijk georganiseerd door de handelsverenigingen VGB (de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijproducten) en Anthos, de Nederlandse commissie 'Topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen', het Nederlandse ministerie van Economische Zaken en het Nederlandse Bureau van de Landbouwraad in Berlijn.