IPM ESSEN 2017 is een verplicht nummer voor de internationale tuinbouw

Wereldwijd toonaangevende beurs presenteert actuele trends en een excellent informatieprogramma

Van 24 tot 27 januari 2017 is de internationale groene sector te gast op de beurs van Essen. De tuinbouw vindt op de IPM ESSEN niet alleen innovatieve techniek, aarde en substraten voor een efficiënte productie, maar ook de unieke gelegenheid, centraal op één locatie belangrijke contacten aan te knopen met en orders te plaatsen bij marktleidende plantentelers uit alle delen van de wereld en verkooporganisaties. De wereldwijd toonaangevende beurs vertegenwoordigt de totale waardeketen van de plantenproductie: ca. 1.600 standhouders uit vijftig landen tonen hun innovaties op het gebied van planten, techniek, floristiek en inrichting. Aanvullend op het uitgebreide standhoudersaanbod verzorgt de IPM ESSEN een hoogwaardig kaderprogramma zoals het internationale tuinbouwforum met het partnerland Nederland, en de lezing "LED, jodium, plasma, ... – hedendaagse teeltcontrole".

De wereldwijd toonaangevende tuinbouwbeurs is met haar uitgebreide aanbod een beurs voor alle tuinders en boomkwekers. Naast de hoofdthema's sierplantenteelt en boomkwekerijen zijn ook de groenten- en bessenteelt uitstekend vertegenwoordigd op de IPM ESSEN. In de hallen 3 en 7 bevinden zich de benodigde technieken: innovatief, efficiënt en van het allerhoogste niveau. Van kassenbouw, foliekassen en de inrichting daarvan, zoals belichting-, klimaat- en irrigatiesystemen tot aan verzorgingsmachines, beschutting tegen het weer en afweernetten tegen insecten voor de teelt in volle grond. Bovendien kunnen bezoekers zich laten informeren over substraatmengsels en bodemverbeteraars zoals mestverbeteraars en plantversterkers, en krijgen deskundig advies. Voor de onkruidbestrijding in de biologische teelt presenteren de standhouders bijpassend gereedschap of milieuvriendelijke nuttige soorten. Producenten van jonge planten en kruiden profiteren van een groot aantal en veel verschillende aanbieders van teelt- en marketingtrays.

Groot plantenaanbod

59 procent van de standhouders op de expositie vertegenwoordigen de plantensector. Op geen enkele andere beurs vinden de bezoekers zo'n omvangrijk aanbod: plantentelers uit alle windstreken presenteren hier hun nieuwe creaties: van perk-, balkon- en groenteplanten en boomkwekerijproducten, mediterrane gewassen en kruiden tot aan kamerplanten en snijbloemen. Een internationaal platform voor informatievoorziening, kennisuitwisseling en orders presenteert zich aan de producerende tuinbouw. De expositie Planten bevindt zich in de hallen 1, 2, de Galeria en de hallen 5, 7, 8, 10, 11 en 12, en daarnaast ook in de tijdelijke hallen 13 en 14 en in de foyer van de Grugahalle. Om te weten wat de trends van het komende seizoen zijn, is het absoluut een must om de showvitrine met nieuwe producten in hal 1A te bezichtigen. Een vakjury en ook de bezoekers zelf kiezen de beste, nieuw geteelde plantenvariëteiten van de IPM-exposanten.

Ontmoetingsplaats voor internationale beleidsmakers

De marketing van de eindproducten speelt net als de techniek en de keuze van de juiste soorten een belangrijke rol. De IPM ESSEN is een hoogwaardige vakbeurs waar contacten kunnen worden gelegd met alle internationale beleidsmakers van de sector. Ook in 2017 zal het BGI Trade Center in hal 1 een goede plek zijn om te netwerken. Bij de stand van de Landelijke vereniging van de Duitse bloemen-, groot- en importhandel (Verband des Deutschen Blumen- Groß- und Importhandels, BGI) worden de diensten van de groothandel gepresenteerd. Daarnaast zijn alle wereldwijd opererende bedrijven op de beurs vertegenwoordigd, onder andere Landgard, Royal Flora Holland, Flora Dania, GASA en Veiling Rhein-Maas.

Internationaal Tuinbouwforum

Het Koninkrijk der Nederlanden is op 26 januari 2017 het partnerland van het Internationaal Tuinbouwforum. In samenwerking met de INDEGA, Interessenvertretung der deutschen Industrie für den Gartenbau e. V. (Belangenvertegenwoordiging van de Duitse industrie voor de tuinbouw), en de uitgeverij Eugen Ulmer (Verlag Eugen Ulmer) informeren deskundigen over kansen en uitdagingen van de tuinbouw in Nederland.

Infocenter Gartenbau in de Green City

De overkoepelende tuinbouworganisatie (Zentralverband Gartenbau e. V., ZVG), ideële verantwoordelijke van de IPM ESSEN, en de medeorganisator, de landelijke tuinbouwvereniging Nordrhein-Westfalen (Landesverband Gartenbau Nordrhein/Westfalen e. V.) zullen op de IPM ESSEN 2017 weer een omvangrijke aanbod van producten en diensten presenteren in het Infocenter Gartenbau in de Green City, in hal 1A, en de lidbedrijven te woord staan. Naast de beroepsverenigingen zullen instituten vertegenwoordigd zijn op gebied van advies, wetenschap en onderzoek, en (vervolg)opleiding.

Voordelen door kennisvoorsprong: Lezing

De lezing, die in het teken staat van teeltcontrole in de sierplantenteelt, zal zeker weer een hotspot zijn van het Infocenter Gartenbau. Onder het motto "LED, jodium, plasma, ... – hedendaagse teeltcontrole" presenteren onderzoeksinstellingen uit heel Duitsland hun huidige resultaten op het gebied van licht en groeiregulatie. De IPM ESSEN faciliteert zo een eenvoudige toegang tot de nieuwste wetenschappelijke inzichten die tuinders kunnen gebruiken voor hun eigen plantenproductie.

Bovendien presenteert het infosysteem "hortigate" in het Infocenter Gartenbau de nieuwe module "MeinBetrieb", waarmee sierplantenteeltbedrijven hun plantenbeschermingsmaatregelen kunnen instellen en conform GlobalGAP kunnen vastleggen.

Speciaal voor boomkwekerijen: Europese boomkwekerij receptie

Al voor de vierde keer vindt in nauwe samenwerking tussen de Vereniging van Duitse boomkwekerijen (Bund deutscher Baumschulen, BdB) en de European Nurserystock Association (ENA), de Europese boomkwekerij receptie plaats. Op 25 januari kunnen vanaf 17.30 uur in een ontspannen sfeer nieuwe contacten worden aangeknoopt en bestaande contacten worden uitgebreid bij de BdB-stand in hal 11.