27.11.2019

IPM ESSEN 2020 presenteert voortreffelijk kaderprogramma

Wedstrijden, live shows, lezingen en seminars

Van 28 t/m 31 januari 2020 komt de gehele internationale tuinbouwbranche weer samen op de IPM ESSEN. Naast een omvangrijk aanbod exposanten heeft de internationaal toonaangevende tuinbouwbeurs opnieuw een exclusief en informatief kaderprogramma. Met wedstrijden zoals Show Your Colours, het toekomstcongres van GaLaBauer, trendy live shows in de FDF World of de Showvitrine Nieuwe Producten doen beursbezoekers nieuwe kennis op om hun bedrijf klaar te stomen voor de toekomst en kan er tegelijkertijd worden genetwerkt.

Op de IPM ESSEN nemen de besten van de besten het tegen elkaar op. De Showvitrine Nieuwe Producten selecteert planteninnovaties in de categorieën perk- en balkonplanten, voorjaarsbloeiers, bloeiende kamerplanten, groene kamerplanten, struiken, vaste planten en kuipplanten. Alle exposanten van de IPM kunnen hun producten ter beoordeling aanmelden. De winnaar wordt bekend gemaakt op het heropeningsfeest op de eerste beursdag. Alle inzendingen worden gedurende de gehele beurs in hal 1A tentoongesteld.

Bij de Show Your Colours Award, georganiseerd door BIZZ Communications en de Messe Essen, draait het allemaal om mooie storytelling. De struiken en vaste planten met de beste marketingideeën ontvangen een onderscheiding. Die wordt uitgereikt op 30 januari om 15.00 uur.

De bloemisterijwedstrijden hebben in 2020 het thema ‘Zo leef ik; groener wordt het niet!’. Bloemisten en bloemisten in opleiding worden opgeroepen om hun fantasie de vrije loop te laten en met hun inzending hun liefde voor de diversiteit en schoonheid van de natuur uit te drukken. Op 31 januari wordt de begeerde IPM-Messecup uitgereikt.

Met de ‘Grower of the Year Award’ zal de internationale vereniging AIPH (International Association of Horticultural Producers)dit jaar opnieuw de beste telers in het zonnetje zetten. Het feestelijke gala vindt plaats op de avond van de eerste beursdag.

Focus op boomkwekerijen

Op de komende editie van de internationaal toonaangevende beurs gaan boomkwekerijen een grote rol spelen. De huidige klimaatkwesties leidt tot de noodzaak dat voor de stedelijke vergroening planten worden gebruikt die goed bestand zijn tegen de klimatologische veranderingen. Daarom organiseert de Bund Deutscher Baumschulen op de IPM ESSEN in het kader van het grensoverschrijdende project ‘Groene steden voor een duurzaam Europa’ een seminar met het thema ‘Duurzaamheid in de gemeenschap; planning van de openbare ruimte’. In dit kader vertelt de ENA, de European Nursery Association, die traditiegetrouw op de beurs bijeenkomt, op 29 januari om 17.30 uur over de ontwikkelingen van de internationale gemeenschap. Daarnaast organiseert de stichting ‘Die grüne Stadt’ speciale rondleidingen over deze zogenaamde klimaatbomen.

GaLaBau-Ausblicke

Het Verband Garten-, Landschafts- und Sportplatzbau Nordrhein-Westfalen e. V. organiseert op de IPM ESSEN opnieuw een toekomstcongres, en wel op donderdag. Het thema luidt: ‘Wegen naar de toekomst; een succesvolle bedrijfsopvolging’. Onder de sprekers bevinden zich onder anderen universitair hoogleraar dr. Heiko Kleve, socioloog, sociaal pedagoog, adviseur en coach voor ondernemersfamilies, prof. dr. Peter May, advocaat, erehoogleraar en ondernemersadviseur en Lencke Steiner, lid van het FDP-bondsbestuur en voormalig jurylid in het televisieprogramma ‘Die Höhle der Löwen’.

Speakers‘ Corner in IPM Discovery Center

In het IPM Discovery Center staat het op de markt brengen van groene producten en diensten centraal. Deelnemende ondernemingen worden als ‘heroes’ van hun branche gepresenteerd. Ook in 2020 vinden in de Speakers' Corner weer lezingen plaats. De dinsdag tijdens de beurs staat helemaal in het teken van de bloemist. In samenwerking met de vakbladen gestalten & verkaufen en Bloom's en met het Fachverband deutscher Floristen bespreken de deelnemers actuele trends en nieuwe technieken en om nieuwe ideeën op te doen kan er worden deelgenomen aan creatieve workshops. Op woensdag draait het allemaal om POS-concepten voor tuincentra. Op donderdag en vrijdag is het thema in het IPM Discovery Center groente en fruit. De partner rondom dit thema is Verlag Haymarket Media.

Internationale bloemisten demonstreren hun geweldige kunsten

In de FDF-World in de Green City in hal 1A biedt Fachverband deutscher Floristen haar gasten een fleurige line-up. De internationale bloemisterijshow met kunstenaars uit de Floral Fundamentals Family staat garant voor bijzondere en innovatieve bloemsierkunst. Laura Leong uit het VK, Dominique Herold uit Duitsland, Hans Zijlstra uit Nederland, Timo Bolte uit Oostenrijk en Stefan van Berlo uit België gaan hun kunsten vertonen op het podium.

De artiesten van FLOOS, het online bloemisterijplatform, laten zien hoe de huidige trends kunnen worden vertaald in trendy bloemontwerpen. Daarvoor zijn grote bekenden uit de internationale bloemisterijwereld uitgenodigd: Alex Segura (Spanje), Johan Obendrauf (Oostenrijk), Nicu Bocancea (Roemenië), Britta Ohlrogge (Duitsland), Jürgen Herold (Duitsland), Max Hurtaud (Frankrijk), Roman Steinhauer (Rusland) en Pirjo Koppi (Finland).

De derde ronde van de Flower-Battles vindt plaats op de IPM ESSEN 2020 en heeft als thema ‘Flowers, Fun & Action’. Hierbij moeten de deelnemers binnen een paar minuten live hun materialen uitkiezen en van die materialen spontaan een bloemenarrangement maken. Het publiek mag vervolgens beslissen welke kandidaten doorgaan naar de volgende ronde, totdat de besten in de finale tegenover elkaar staan.

Infocenter Gartenbau

In het Infocenter Gartenbau in de Green City in hal 1A zullen leden van verschillende groene vakverenigingen aanwezig zijn om in gesprek te gaan met geïnteresseerden. In de cursus ‘Grenzen vervagen; de branche verandert’ in 2020 gaat het over de actuele veranderingen in de tuinbouw op het gebied van opleiding, de wijze waarop wordt geteeld en de onderverdeling van tuinbouwproducten.

Een groene carrière begint op IPM ESSEN

De groene vakverenigingen nodigen leerlingen van 12 t/m 16 jaar uit op de IPM ESSEN om meer te weten te komen over groene beroepen, zoals hovenier en bloemist, en de eerste praktijkervaring op te komen doen. Daarnaast hebben de Junggärtner (jonge tuinders) een eigen stand meer veel informatie voor nieuwkomers in de groenbranche. Op 30 januari vindt het Forum beroep en toekomst plaats, dat wordt georganiseerd door Ulmer verlag in samenwerking met het Industrieverband Garten (IVG). Wie op zoek is naar een baan of personeel kan terecht bij de ‘Groenecarrièrewand’ in hal 1A.

Meer informatie en kaarten: www.ipm-essen.de